Rama (1530-1572) writes (Shulchan Arukh OC 493:2) that when Lag Ba’Omer falls on a Sunday (as it does this year), the custom is to cut the hair on Friday in honor of Shabbos. This is followed by a parenthetical citation, seemingly quoting Maharil (Rabbi Jacob Moelin – 1360s -1427).
מיהו אם חל ביום ראשון, ז> נוהגין להסתפר ביום ו' לכבוד שבת (מהרי"ל).
Three commentaries on the page of the Shulchan Arukh take up this citation, noting that Maharil DID NOT ACTUALLY SAY THIS!
Following the timeline of earliest to latest, we find the Chok Yaakov (Jacob Reischer ~1670-1733, Prague) who writes “This is the opinion of Mahar”i Veil (Yaakov ben Yehuda Weil ~1385-~1455, a student of Maharil) – in Dinim and Halakhos 51, while Maharil forbids this (see below). And such is the opinion of a small number of Acharonim (to forbid it). Nevertheless, where this is a custom to allow it, it is allowed, as we need not be strict about these laws (as he noted in an earlier footnote, that when there is a doubt we need not be strict when it comes to 'Aveilus Yeshana' – commemorative mourning for events from a long time ago).”
[ז] נוהגין להסתפר מיום ששי לכבוד שבת. זה הוא דעת מהר"י ווייל [דינין והלכות אות נא], ומהרי"ל [שם עמוד קנז] אוסר, וכן דעת מקצת אחרונים. ומכל מקום היכי דנהוג היתר נהוג, ואין להחמיר בדינים אלו, כמו שכתבתי ס"ק ב':
Be'er Hetev (Judah Ashkenazi of Tiktin – 1700s) writes using the exact same language as Chok Yaakov
זה הוא דעת מהרי"ו, ומהרי"ל אוסר וכן דעת מקצת אחרונים. ומ"מ היכי דנהוג היתר נהוג, ואין להחמיר בדינים אלו, כמ"ש בס"ק ג:
In his own footnote cited at the end, he mentions the Chok Yaakov that every place should follow their custom, and that there is no need to be strict when there is a ספק – a.k.a. a doubt. THEN he quotes the Kneset HaGedolah, who noted how when the Shulchan Arukh said “one is not punished” that refers to someone who got married during Sefirah, before Lag Ba’Omer, for that person is fulfilling a mitzvah. However, one who gets a haircut during Sefirah was customarily fined and punished… Note this is on the general comment that the mourning period of Sefirah goes through Lag Ba’Omer, before any “exception” is raised by Rama regarding haircuts, if Lag Ba’Omer falls on Sunday.
Chochmas Shlomo (Shlomo Kluger, 1785-1869), s’if 2, raises a similar discussion surrounding if Rosh Chodesh Sivan falls on Sunday, as to whether one may get a haircut on the Friday before. Quoting the Pri Megadim who allows it, arguing it’s the same as the Lag Baomer situation, he wonders how the Pri Chodosh forbade the haircut on Friday if Rosh Chodesh Iyar falls on Sunday.
Rabbi Kluger questions the thought process of Pri Chodosh based on the assumption that haircuts are really only allowed on Lag Ba’Omer itself during Sefirah, so if a person misses it on Lag Ba’Omer, the person will end up being scraggly for TWO Shabboses, the one before and the one after Lag Ba’Omer. This is a reason for the allowance on Friday (when Lag Ba'Omer is Sunday), because it would enhance Shabbos, AND Lag Ba’Omer would be a make-up day if the person misses the Friday allowance. Additionally, the Friday allowance in the case of Lag Ba’Omer on Sunday is because it would be shameful to Shabbos that “you can get a haircut the day AFTER Shabbos, but not the day BEFORE?”
Two other reasons that the Rosh Chodesh Sivan situation is different than Lag Ba’Omer:
1. After Rosh Chodesh there are a number of days during which one could get a haircut prior to Shavuos (the שלשת ימי הגבלה), versus the view that the haircut is only allowed on Lag Ba'Omer
2. According to a number of opinions, there isn’t an allowance to get a haircut on Rosh Chodesh Sivan anyway (while on Lag Ba’Omer, virtually everyone agrees that haircuts are permitted), so there could be no extension from "you could get on Sunday anyway" to Friday
מיהו אם חל ביום ראשון נוהגין להסתפר מיום ששי לכבוד שבת. נ"ב, הנה אם חל ראש חדש סיון באחד בשבת אם מותר להסתפר בערב שבת, ראיתי בפרי מגדים [אשל אברהם אות ה] שכתב שהוא מותר, שהוא כמו בל"ג בעומר, ותמה על הפרי חדש דאוסר בחל ראש חדש אייר באחד בשבת להסתפר ביום ו', וכתב ולא ידעתי טעמו, ע"ש. ולפענ"ד נראה דבראש חדש סיון ודאי לא צדקו דברי הפרי מגדים, דאין ראיה מל"ג בעומר, דהתם כיון דאם לא יסתפר בל"ג בעומר לא יוכל להסתפר אח"כ אף לשבת הבא, ולכך חיישינן לנוול לב' שבתות, ובל"ג בעצמו כיון דהוא יום אחד חיישינן לאונסא וכדומה, ובפרט דבזיון הוא שעל שבת לא יגלח וביום א' אחר השבת יגלח, לכך מותר לגלח בערב שבת, ובפרט דלא לשבת הזה חששו כיון דבו אסרו לגלח ולא חיישינן לנוולו, אך לשבת הבאה חיישינן כיון דבו התירו לגלח קודם לו בל"ג בעומר ולא יהיה בנוול בשבת, ואם לא יגלח עתה אולי בל"ג בעומר יוולד לו אונסא וכדומה, וגם בזיון היא לשבת כנזכר לעיל, לכך התירו לגלח בערב שבת. אבל בראש חדש סיון דאפשר לו לגלח אח"כ כל הימים, לזמן מרובה לא חששו לאונסא, ויכול לגלח קרוב לשבת הבאה ולא יהיה מנוול, ובשביל אותו שבת אין לגלח, דביה לא חששו לניוול דהרי אסרו לגלח עד ראש חדש, יחול אימתי שיהיה. ועוד, דבל"ג בעומר דהוא עצמו מותר מדינא לרוב הפוסקים, לכך אם חל ביום א' מותר בסמוך לו. אך בראש חדש סיון הרי מפורש במג"א [ס"ק ה] דאין היתר, רק בשלשה ימי הגבלה והפרי מגדים [שם] עצמו כתב דלא ידע מנין נמשך המנהג להתיר בראש חדש, א"כ הבו דלא לוסיף עלה, דוקא בראש חדש אבל לא להתיר אף קודם לו. וזה הוי טעמו של הפרי חדש, כיון דבראש חדש אייר רוב האוסרין, והמחבר כתב שטעות הוא בידם, ולכך אף הנוהגין להקל היינו בראש חדש עצמו, ולא להקל אף קודם לו, ואינו דומה לל"ג בעומר דשם מותר לרוב הפוסקים כנזכר לעיל. לכך בין בראש חדש אייר בין בראש חדש סיון יש לאסור לגלח בערב שבת קדש, כן נראה לפענ"ד נכון לדינא:
Mishnah Berurah (Yisrael Meir Kagan, 1838-1933) notes in note 11 that if a person feels he will not have the time to properly get one’s haircut in the morning, he could get his hair cut on Thursday night in advance of Shabbos, when Sunday is Lag Ba’Omer. [Not included above in the count, because this commentary appears in its own work, not on the same page as the regular Shulchan Arukh]
אכן כשחל ל"ג בעומר בע"ש והוא לו שעת הדחק לעשות ביום אפשר שיש להקל לו לעשות בלילה שלפניו:
This leaves us to explore what Maharil really said!
In the book Maharil (https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14721&st=&pgnum=41) it says that Maharil would not trim his beard at all until Erev Shavuos. And even if Lag BaOmer fell out on Sunday he would not permit shaving on the Friday before it, using the example of a mourner. In that case if the Shloshim falls on Shabbos he is allowed to shave on Friday, but if the Shloshim falls on Sunday he could not wash on Friday.
אמנם מהרי"ל הוא נהג בעצמו שלא גלח זקנו עד ערב רגל השבועות. וגם אם חל ל"ג בעומר ביום א' לא התיר לגלח בע"ש דלפניו דוגמת אבל שאם חל שלשים שלו בשבת מגלח בע"ש ואם כלו הל' באחד בשבת אסור לרחוץ בע"ש. (ושניהם שוים דשניהם רק מנהגא בספרי מהרי"ל ישן, ול"נ דמלשון מהרי"ל ישן יש להוכיח דטעות נפל בספרי מהרי"ל שלפנינו וצריך להיות לרחוץ ולמחות ולגלח וכך צ"ל לשונו אם חל ל"ג בעומר ביום א' לא התיר לגלח ע"ש דלפניו דוגמות...
In this text, this entire analysis is disputed, as to whether he is referring to haircuts or washing at the end of the 30-day mourning period, and he goes on to say that there is a difference anyway between the actual mourning for a relative, and this ancient mourning of Sefiras HaOmer. The former is far more obligatory, and the latter is far less so. The text also goes on the quote Mahari”v (Mahari Veil) who was permissive regarding the haircuts on Friday when Lag Ba’Omer is on Sunday – indicating that a. this book of Maharil was recorded after his passing, and b. Mahari”v disagreed with his teacher.
What remains unclear to me is how the citation of the Rama is to the Maharil, if Maharil was clearly against it. But there are at least three possibilities:
1. Rama didn’t write "(מהרי"ל)" as a citation – someone else did
2. Rama wrote (מהרי"ו) and it was changed by some editor later
3. Rama wrote "(מהרי"ל)" but he was referencing the book in which מהרי"ו is quoted, that the idea of this being a custom is recorded there, while he wasn't referencing the actual opinion of Rabbi Moelin.
Nonetheless, there is certainly grounds to stand on for those who wish to get a haircut this Friday. It has clearly been a practice for over 400 years, if not longer, to get haircuts on Friday in honor of Shabbos when Lag Ba’Omer falls on Sunday.
Those who wish to wait until Sunday are certainly welcome to do so. And since the custom most Jews have is to get haircuts even after Lag Ba’Omer, even if one misses the opportunity, one could still get a haircut in time for the following Shabbos.
No comments:
Post a Comment